Fleksibilitetsgrad og tilpassing spiller en viktig rolle når selskapet ditt velger et CRM-system. Er det nok med et standard-system, eller trenger dere et system som er tilpasset virksomheten deres? Trenger dere et skreddersydd system? La oss ta en nærmere titt på forskjellene dem imellom.

Hvis det er noe vi har lært gjennom mer enn 25 år i CRM-bransjen, så er det at mottoet “CRM er CRM” ikke holder mål. Tilbudet er stort og CRM-systemer skiller seg ut på forskjellige måter, både når det gjelder funksjonalitet og opplevelse, slik at de blir utskiftbare.

Når man sier at “CRM er CRM”, er det litt som å si at “gulost er gulost” før man erstatter Jarlsberg med en annen gulost. Eller nettopp å bytte ut én hund med en annen, eller å male et hvitt kjøkken svart. Det blir bare helt feil.

CRM-systemer er litt som klær

Vi kan sidestille CRM med klær for å forklare forskjellene mellom ulike systemer. Klær kan man få i “one size”, i forskjellige størrelser eller man går til innkjøp av sine egne, skreddersydde klesplagg. CRM-systemer fungerer på en lignende måte:

  • “One size” er standarisert CRM. Denne typen CRM-system har de samme funksjonene og det samme utseendet uavhengig av hvem som bruker det. Innimellom finnes det en mulighet for mindre tilpassing eller kobling.
  • Størrelse XS til XL er CRM-systemer som er tilpasset bransjen din. Klesplagg kan tilbys i forskjellige størrelser og for forskjellige kroppsfasonger, og på samme måte kan CRM-systemer ha bransjeløsninger for ulike selskap.
  • Skreddersydd betyr en spesialutviklet CRM-løsning for selskapet ditt. I denne kategorien er alle CRM-systemer forskjellige og unike, fordi de bygges etter virksomhetens bestemte behov. Det er som når du syr dine egne klær: Du syr dem etter de personlige målene dine.

Utforsk Lime CRM  

Les mer om de forskjellige bransjeløsningene våre på lime-crm.no eller be direkte om en demo.


“One size” fungerer for mange

Standardiserte CRM-systemer og “one size”-klær fungerer for mange. Disse systemene er ofte billige og har de grunnleggende funksjonene. Vårt enkleste CRM-system, Lime Go, inneholder f.eks. historikk, kontaktopplysninger og aktiviteter i form av påminnelser sammen med forskjellige salgsfunksjoner.

Hvis du har et lite selskap med enkle behov, kan “one size” være mer enn nok. Men hvis selskapet ditt har mer enn 10 til 20 ansatte, eller er en virksomhet med helt spesielle behov, trengs en bransjeløsning.

Bransjespesifikt CRM med riktig passform for deg

Større selskap og virksomheter med mer omfattende behov trenger CRM-systemer som kan samordne flere prosesser for å gi et skikkelig bra resultat. Her strekker ikke “one size” til. Det trengs et system som kan tilpasses flere og mer bestemte behov.

CRM-systemet må helt enkelt tilpasses den som bruker det, noe som er mulig med forskjellige bransjeløsninger. En bransjeløsning oppfyller de vanligste behovene i en bestemt bransje, og er tilpasset en viss type virksomhet på samme måte som en viss klesstørrelse passer til én bestemt kroppsstørrelse.

For eksempel inneholder byggeløsningen vår for Lime, CRM-koblinger til relevante partnere, faktasider og har rollehåndtering og en egen løsning for å se anbud som er rettet mot samme prosjekt. De andre CRM-løsningene våre for salg, helpdesk og support, engros, konsultasjon, energi, vann, avløp og fiber, eiendom, medlem og kurs samt maskin har funksjoner som oppfyller bestemte behov og utfordringer i de respektive bransjene.

Men hva med de spesialutviklede CRM-løsningene?

Den tredje og siste varianten innen CRM-systemer er den “skreddersydde” varianten. Det er den som bygges fra grunnen av og tilpasses etter virksomhetens unike behov. Utviklingen og implementeringen skiller seg sterkt fra bransjeløsningen. Et spesialutviklet CRM-system er i 99 % av tilfellene som å finne opp hjulet på nytt. Her er det snakk om dyrt og ineffektivt arbeid med det samme resultatet som andre allerede har oppnådd.

Sjekk hvor du får mest for pengene

Det finnes også andre store forskjeller mellom “one size”, bransjespesifikke- og egenutviklede CRM-systemer. De standardiserte systemene er billigst, men oppfyller først og fremst de grunnleggende behovene. Samtidig er disse systemene ikke like fleksible som bransjeløsninger eller et egenutviklet system.

Hvis man står mellom en bransjeløsning og et egenutviklet CRM-system, vil det første alternativet nesten alltid være å foretrekke. Man sparer tid på å ikke begynne fra grunnen av, og tid er som kjent penger. Dette gjelder både for utviklingen og implementeringen. Dessuten minimeres risikoen når andre virksomheter med lignende behov allerede har kjøpt systemet. Virksomheten bidrar da også til bransjens “best practices”, og systemet sikres for fremtiden på en annen måte enn hvis det er utviklet fra grunnen av.

Jeg mener derfor at det burde være like naturlig å velge et bransjespesifikt CRM-system som det er for en snekker å handle arbeidsbukser. Eller som når en selger kjøper en dress. Her vil jo ikke en vanlig bukse og en hettegenser kunne fylle samme funksjon, men det er jo også ganske unødvendig å sy arbeidsbuksen eller dressen selv.

Hva tenker du?

There are currently no comments.