Det finnes mange unnskyldninger for å IKKE skaffe et CRM-system. Tro meg, vi på Lundalogik har hørt alle mulige innvendinger. Og noen er helt reelle. Men det finnes også en hel del som ikke helt holder vann. Her er fem av dem.

De dårlige unnskyldningene for å ikke skaffe et CRM-system har ofte grobunn i at man er fornøyd med ting slik de allerede er. «Dette funker», tenker man, og ser ikke helt behovet. Men bra kan alltid bli bedre, ikke sant? Bare fordi det nåværende arbeidet fungerer betyr det ikke at det er den beste løsningen.

Outlook, kalender og Excel er vel nok – eller?

I dag er det for eksempel ikke uvanlig at firmaer bruker mailprogrammet sitt for å kommunisere med prospekter, kalenderen for å huske ting og Excel for å liste opp alle kontaktene. Én liste for prospekter, én for de som skal ringes, én for de som ikke er interessert og én for de som skal ha julekort. Og så videre. Derfor hører vi ofte følgende fraser:

  1. “Men vi har jo Outlook”
  2. “Men vi har jo kalenderen”
  3. “Men vi har jo Excel”

Så klart fungerer det å bare bruke Outlook, kalender og Excel. Men: det tar tid og du risikerer at ting faller bort. For hva var det du lovte å gjøre til neste salgsmøte? Og hvor ble det av det viktige telefonnummeret til personen du skal treffe neste uke? Med informasjonen samlet på et kontinent, i stedet for spredt over forskjellige øyer, slipper du å bekymre deg og kan arbeide mer effektivt.

“Men det er jo tungvint å legge inn informasjonen…” (4)

En annen dårlig unnskyldning for å ikke skaffe CRM-system er at “det er sååååå tungvint å legge inn informasjon”. Og joda, det tar litt tid å legge inn alt. Men jeg synes likevel det er mest effektivt å samle, oppdatere og lete etter informasjon på ett sted, i stedet for ti forskjellige. Med andre ord: den tiden du må bruke på CRM-systemet, den får du tusenfold igjen for senere.

“Firmaet mitt er for lite for et CRM-system” (5)

Avslutningsvis, så ser det ut til at det finnes en illusjon om at små firmaer ikke trenger noe CRM-system. Men slik er det virkelig ikke, og å si “firmaet mitt er for lite” holder ganske enkelt ikke som unnskyldning. For så snart firmaet ditt består av mer enn én person risikerer informasjon å “bli låst” i et dokument på en annens datamaskin eller i en mailboks. Og selv om du jobber alene kan CRM-systemet være til stor hjelp: det avlaster deg og hodet ditt fra alt du trenger å stå i.

Så om vi ser i gjennom de dårlige unnskyldningene, så virker ikke et CRM-system som en dårlig idé likevel? Du kan lære mer om grunnene og tanken bak i et tidligere innlegg, eller last ned vårt kjekke white paper “Lykkes med CRM” om du vil komme i gang

P.S. Tenker du kanskje at en CRM-modul til ERP-systemet vil holde? I så fall synes jeg du skal lese mer om forskjellene mellom modul og CRM-system før du bestemmer deg!

There are currently no comments.