CRM-prosjekter kan variere avhengig av leverandøren. Her finner du en liste over noen viktige forskjeller og nøkkelvurderinger før du begynner.

Vi her på Lime streber etter å hjelpe bedrifter og organisasjoner gjennom hele CRM-reisen. Vi kan selvfølgelig helt og fullt ta hånd om alt for deg — fra utvikling til implementering og kundestøtte — mens vi gir deg ekspertassistanse fra start til slutt. Men, det finnes andre måter å kjøre CRM-prosjekter på. Her finner du tre viktige forskjeller og utfordringer som bør tenkes gjennom før du begynner.

1. Tilbyr de hjelp og kundestøtte? Og i hvilken form?

En hovedforskjell mellom forskjellige CRM-prosjekter er mengden av erfaring og kunnskap som bedriften din har tilgang til. Har CRM-leverandøren din tidligere erfaring med lignende prosjekter i bransjen? Har de mye kunnskap innen fagfeltet? Er CRM-leverandøren godt trent med systemet? Alle disse aspektene kan gi store fordeler når det gjelder CRM-systemet ditt.

Implementering av et godt CRM-system handler om mye mer enn å installere programvare. Å forsikre deg om at bedriften får den hjelpen og støtten den trenger er nøkkelen til å oppnå en positiv innvirkning. Dette betyr at et godt CRM-system strekker seg utover det rent tekniske og inn i implementering og trening. Det er subtile, men essensielle vurderinger som disse som utgjør et utrolig vellykket prosjekt! Det er i det minste slik vi oppfatter det etter over 25 års utvikling og erfaring innen CRM-industrien.


Finn suksess med ditt CRM-prosjekt

Hva er kravene for et vellykket CRM-prosjekt? Vi har samlet de viktigste erfaringene vi har gjort oss i en kort oversikt.


2. Jobber jeg med én leverandør eller mange?

Noen CRM-leverandører utvikler systemet og leier så forskjellige partnere eller distributører som utfører prosjektene og tar betalt for implementeringen. Noen ganger kan andre leverandører legges til prosessen, spesielt når kundestøtte-systemer er satt ut til en ekstern bedrift.

Vi tar en tilnærming motsatt av dette, som kombinerer alt sammen på en effektiv måte: Vi tror det er best hvis en CRM-leverandør leder hele virksomheten og tar hånd om alt fra systemadministrasjon til kundestøtte. Det betyr at vi tar ansvar for hvert steg i prosessen, og at du alltid vet hvem du skal ringe for spørsmål eller hjelp. Det er aldri uklart hvem som er ansvarlig for hva, og du blir aldri overført til et annet selskap for kundestøtte. Høres ganske bra ut, ikke sant? Vi synes det, og det er nettopp derfor vi valgte det som vår modell.

3. Vil de følge opp bedriften min?

En stor forskjell mellom ulike CRM-prosjekter og -leverandører er hva som skjer etter sluttdatoen. Er alt oppdatert? Er det noe som trengs å følges opp? Finnes det noen muligheter for å utvikle systemet ytterligere?

Noen leverandører ser på CRM-prosjekter som en midlertidig sak som forsvinner med det samme man kommer til sluttdatoen. Vi tror derimot at det er viktig å holde kontakten, følge opp med kundene våre og fortsette å tilby videre utvikling ettersom behovene til våre kunder fortsetter å endre seg. Vi foretrekker å ta en langsiktig tilnærming og samarbeider gjerne med kundene våre mens selskapene deres fortsetter å vokse og utvikle seg.

Her finner du noen generelle forskjeller mellom ulike CRM-leverandører og hvordan de implementerer CRM-systemer. Hvis vi går nærmere inn på detaljene, ser vi at enda større variasjoner dukker opp.

Hvordan vil du at CRM-prosjektet ditt skal se ut?

There are currently no comments.