En viktig del av GDPR er kravet til dataportabilitet. “Data what?” tenker du kanskje og rynker på nesa. Ta det med ro – her går vi gjennom hva det betyr for din virksomhet og hvilke effekter det får for dine kunderelasjoner. Velkommen til GDPR-skolens andre del!

Hva sier GDPR?

I GDPR står det at privatpersoner skal ha retten til å overlate sine personopplysninger fra en leverandør til en annen. Med andre ord finnes det krav til dataportabilitet for virksomheter.

Les mer: GDPR – hva, når og Lime

Hva skal du som driver en virksomhet gjøre?

Denne retten innebærer at du, ved henvendelse, skal kunne sende en persons opplysninger til andre virksomheter eller organisasjoner. Dette er ikke revolusjonerende hvis du er i bank-, forsikrings- eller telefonibransjen (der dette allerede eksisterer i mange tilfeller), men hvis du jobber i B2B kan det virke litt uvant.

Så, i tillegg til å rent teknisk sørge for at det finnes muligheter for å eksportere personopplysninger (noe som vil bli lett som en plett med Lime CRM), må du kanskje også mentalt forberede deg på å overlate opplysninger til andre. Ja, til og med konkurrenter!

Og tenk over disse tingene før du eksporterer:

Overlater du riktige opplysninger? Kontroller identiteten på den som begjærer informasjonen eksportert så ingen opplysninger havner i feil hender.

Pssst! Med Lime CRM kommer du til å kunne kontrollere identitet med e-postverifisering. Bra, ikke sant?

Hvilke opplysninger gjelder det? GDPR gjelder ikke bedriftsopplysninger, bare personopplysninger. Det vil si den informasjon som gjør at en person kan identifiseres – ikke all informasjonen du har!

Finnes det andre lover som må følges? Husk at GDPR i noen tilfeller er underordnet andre lover – sier de noe annet, gjelder deres ord i stedet.

Påvirkning på kunderelasjonene

Å overlate personopplysningene til sin verste konkurrent høres kansje ikke så gøy ut. Men det er jo ikke det som er det egentlige problemet, eller hva? Virsomheten din har mistet en kunde – uansett om dere hjelper til med «flyttinga» eller ikke. Og det er jo bedre å eksportere da? Ikke bare får dere et mer aktuelt kunderegister – gir dere god service kan kunden komme tilbake når timingen er bedre!

NB: Vi på Lime kan mye om GDPR, men vi er i første omgang CRM-eksperter og ikke jurister (og vi har ingen planer om å bli det i overskuelig fremtid, heller!). Våre innlegg om GDPR er derfor ikke noen juridisk rådgivning. Se dem heller som informasjon og inspirasjon til å komme i gang med å innføre GDPR – du og virksomheten din må selv sette dere ordentlig inn i de forskjellige spørsmålene og skaffe juridisk hjelp ved behov. Lykke til!

There are currently no comments.