«Jeg vil ikke at dere kontakter meg mer» er nok noe av det siste du og dine kollegaer vil høre fra prospektene* deres. Men er det så farlig, egentlig? I vår første del av GDPR-skolen går vi gjennom reglene for å slette eller ikke bruke opplysninger, hva du skal gjøre for å følge dem og hvilke positive effekter de har på din virksomhets salgsarbeid. Heng på!

Hva sier GDPR?

Når GDPR trer i kraft i mai 2018 kommer privatpersoner (også i egenskap av ansatte) til å få retten til å bli glemt og retten til å kreve at personopplysningene deres ikke blir brukt, for eksempel til direktereklame.

Les mer: GDPR – hva, når og Lime

*Eller andre personer som har noen form for relasjon til din virksomhet – reglene gjelder ALLE personer, unntatt offentlige personer som CEO og styremedlemmer, og deres opplysninger.

Hva må du som driver en virksomhet gjøre?

Disse rettighetene innebærer at du må slette eller «låse» personers opplysninger fra å bli brukt hvis de ber om det. Og det holder ikke å slette/»låse» oppysningene på ett sted, du må kunne gjøre det på alle steder i virksomheten din.

Derfor er det i prinsippet umulig å etterleve loven hvis virksomheten din lagrer personopplysninger på mange steder (som i Excel-filer, i mailsamtaler og i forskjellige adressebøker). Det du må gjøre er å samle alle opplysningene i et felles system og dele/distribuere til andre enheter. Da blir det mye enklere å slette eller «låse» Peter Prospekts personopplysninger hvis han ønsker at din virksomhet skal slutte å ta kontakt med ham.

Men! Tenk over disse tingene før du gjør som han vil:

Hvordan vet du at Peter Prospekt virkelig er Peter Prospekt? Sørg for å kontrollere identiteten før du sletter eller «låser» en persons opplysninger.

Psst… Denne funksjonen, i form av e-postverifisering, kommer til å finnes i Lime CRM Kult, ikke sant?

Hvilke opplysninger gjelder det? GDPR gjelder bare personopplysninger – ikke virksomhetsoppysninger.

Finnes det andre lover som må følges? Det er viktig å huske ar GDPR er underordnet andre lover og ikke alltid gjelder. Hvis Kurt Kunde – som en eller annen gang har gjort en transaksjon eller har en forretningsavtale med din virksomhet – lar høre fra seg, gjelder for eksempel bokføringsloven. Og i følge den må du lagre opplysningene i 10 år!

Påvirkning på salgsarbeid

“Jeg vil at dere sletter opplysningene mine”, “jeg vil at dere ikke bruker opplysningene mine” eller “jeg vil ikke ha direktereklame fra dere” – ja, alle de tre frasene kan høres ganske negative ut i begynnelsen. Men faktum er at det fører til en oppdatert kontaktliste og mer relevante prospekter; de som vil være i kontakt med virksomheten din, og de som ikke vil være det. Tydeligere spilleplan og enklere salgsarbeid for deg og kollegene dine, med andre ord.

NB: Vi på Lime kan mye om GDPR, men vi er i første omgang CRM-eksperter og ikke jurister (og vi har ingen planer om å bli det i overskuelig fremtid, heller!). Våre innlegg om GDPR er derfor ikke noen juridisk rådgivning. Se dem heller som informasjon og inspirasjon til å komme i gang med å innføre GDPR – du og virksomheten din må selv sette dere ordentlig inn i de forskjellige spørsmålene og skaffe juridisk hjelp ved behov. Lykke til!

There are currently no comments.