Det kan føles vanskelig og tungvint å velge CRM-system. For HVORDAN skal de egentlig kunne vite hvilket som passer best for bedriften din? La oss la de tekniske beskrivelsene og spesifikasjonene være – nå koker vi det ned til bare fem ting du trenger å vite for å finne det beste  CRM-systemet!

CRM-system kan se veldig forskjellige ut, ha forskjellige funksjoner og ha forskjellige priser. Ja, noen ganger kan det føles som en jungel, og som om du ALDRI vil finne det beste CRM-systemet. Men det trenger ikke være så komplisert. For det beste CRM-systemet er selvfølgelig det som brukes. Og det systemet som brukes er det som er morsomst å jobbe med.

Jeg vet jo ikke nøyaktig hva du synes er morsomt, men generelt sett trenger pleier vi mennesker å like fine ting som er enkle å bruke, passer sammen med andre ting, har minimalt med problemer og forenkler hverdagen. Så still deg følgende spørsmål når du tester et CRM-system, for å avgjøre om det er “the one” for deg og bedriften din:

1. Har det en flott layout som gjør deg glad?

Det kan høres overfladisk ut, men et flott CRM-system skal ikke undervurderes. En ren og fin layout oppmundrer deg nemlig til å bruke systemet og hele tiden utforske nye ting. Og det får deg i godt humør! Dessuten fører en flott layout nesten alltid til at CRM-systemet blir enkelt å bruke – som fører oss videre til neste spørsmål.

2. Er CRM-systemet enkelt å bruke?

“Brukervennlighet” er et velbrukt uttrykk, men antagelig et av de absolutt viktigste kriteriene når du skal velge CRM-system. Tekniske prestasjoner eller prangende design spiller liksom ingen rolle hvis du ikke vet hvordan du skal bruke systemet. Alt skal skje fort og intuitivt! Visse oppgaver kan naturligvis kreve litt flere steg eller granskning av instruksjonene – spesielt i begynnelsen eller under en testperiode – men da skal det finnes støtte i form av support (se spørsmål 4), FAQs og annet.

3. Prater det med de andre systemene dine?

Når du velger et CRM-system har du antagelig allerede et bedriftssystem, en mailklient og et antall Word/Excel-dokumenter på plass. Minst. Og da hadde det jo vært topp om det nye CRM-systemet fungerrte sammen med alle de andre tingene? For det blir garantert mye morsommere å jobbe i systemer hvis du slipper dobbeltarbeid og bare kan la de forskjellige systemene snakke med hverandre på egen hånd.

4. Kan du få rask og god support?

Ibland går det dit høna sparker, det er bare slik. Men med rask og god support til CRM-systemet ditt vil du i hvert fall passe på at du har kontroll for meste av tiden. Det beste CRM-systemet = det som brukes, som sagt. Så ikke la teknisk knot stå i veien for deg.

Les mer: Tre CRM-problemer som kan oppstå i hverdagen og hvordan du løser dem

5. Hjelper CRM-systemet deg i hverdagen?

Vitsen med å i det hele tatt skaffe et CRM-system er jo at det skal hjelpe deg med å løse visse problemer (og det er derfor det er så viktig at det brukes!). Det kan for eksempel handle om å få gjort flere ting, forbedre kunderelasjonen, lage smidige rapporter, evaluere hva som blir gjort og å forutsi fremtiden.

Så når du leter etter det beste CRM-systemet for bedriften din, la de potensielle leverandørene vise eksempler på hvordan de har løst problemer som andre bedrifter i din bransje har hatt. Eller hvorfor ikke gi dem en “case” med noen problemer bedriften din har i dag, og så kan du be dem vise konkret hvordan de ville løst dem i sine system. Og fremfor alt: test selv!

Utseende, brukervennlighet, integrasjoner, support og funksjon – ja, det er i bunn og grunn disse fem tingene som avgjør hvilket CRM-system som er “the one” for bedriften din. Så test, klem, kjenn og spør rundt. Da vil du til slutt finne det beste CRM-systemet, det lover jeg.

P.S. Er du sugen på å virkelig fordype deg i hvordan man finner det beste CRM-systemet? Sjekk da ut den (nesten) komplette guiden til å velge CRM-system, der vi snakker ERP med modul vs. CRM-system, formulering av mål og strategi, ønskelister og masse annet.

There are currently no comments.