Føler du at et CRM-system kanskje ikke ville vært så dumt? Men har ingen anelse om hva som er viktig å tenke på når du og kollegene skal sammenligne forskjellige alternativer? Her kommer redningen. I denne guiden har vi samlet verdifulle tips og råd som hjelper dere når dere skal velge CRM-system.

Få oversikt over det grunnleggende

Før du engang tenker tanken om å sammenligne forskjellige CRM-systemer med hverandre er det selvfølgelig superduperviktig at du har oversikt over det grunnleggende: Hva er egentlig hensikten med CRM? Fungerer det å ha en CRM-modul til ERP-systemet i stedet? Må systemet være nettskybasert? Eller: Trenger firmaet ditt idet hele tatt et CRM-system? Pass derfor på å “studere” litt (ja, omtrent som om du er tilbake på skolebenken igjen) for å finne ut av eventuelle misforståelser og spørsmål. Vi foreslår at du leser gjennom disse artiklene:

Hva er hensikten med CRM? Her er grunnene som gir deg full oversikt

CRM vs. ERP med modul: Hva er egentlig forskjellen?

Fem myter om CRM du skulle ønske du visste om

«Men vi har jo Excel» og fire andre dårlige unnskyldninger for å ikke skaffe et CRM-system

1. Formuler mål og strategi

For å kunne sammenligne og velge CRM-system må du og kollegene dine ha noen form for kriterier eller “ønskeliste” å gå ut fra. Og for å kunne vite hvilke ting som passer på listen, må dere selvfølgelig vite hva dere vil oppnå med det nye systemet deres. Det første steget, etter de grunnleggende undersøkelsene, er derfor å formulere mål og strategi. Dere kan for eksempel bruke SMART-kriteriene.

2. Skriv en ønskeliste – men se opp for Big Bang og “vi fikser det selv”-syndromet

Når du og kollegene har klargjort malene deres er det tid for å begynne med ønskelisten. I denne prosessen er meningen at dere skal koke det ned og notere ned hva det er dere faktisk trenger fra det nye CRM-systemet. Og det kan du lese mer om her: Noter ned det du vil ha – steg 2 mot å velge riktig CRM-system.

Her vil jeg spesielt advare mot Big Bang-fellen og den forræderske jakten på systemet som har alt – risken er at ingen av delene blir en suksess og at alt bare blir lunkent og trist i stedet. Og hvis du og kollegene i tillegg blir offer for “vi fikser det selv”-syndromet, kan det bli en veldig kostbar historie. Ikke gøy! Så tenk at dere skal plukke den lavthengende frukten, og pass på å se hva “ferdige” systemer (tilpasninger kan alltid utføres) har å tilby.

3. La magefølelsen (og kollegene) avgjøre

Vi mennesker får stadig høre at vi skal tenke rasjonelt. Men når det gjelder valg av CRM-system er faktisk følelsen uhyre viktig. For faktum er at mange CRM-system ligner hverandre rent teknisk. Så det tredje og siste steget for å velge CRM-system er derfor å tørre å kjenne etter (og forhøre seg): Hva synes andre kunder? Hvordan opplever dere selv forskjellige systemer når dere tester dem? Hvordan kjennes leverandøren?

Du og kollegene vil vel egentlig ikke ha et høyteknologisk system og masse avanserte funksjoner – dere vil ha et høyteknologisk system og masse funksjoner som er lette og bekvemme å bruke. Og dermed minner valget av CRM-system ganske mye om et bilkjøp. Høres det rart ut? Her finner du en ordentlig forklaring. Men selve hovedpoenget er at du og kollegene ikke skal glemme opplevelsen når dere sammenligner CRM-system med hverandre.

Sånn, nå håper jeg det kjennes litt lettere ut for deg og kollegene dine å velge CRM-system. Og når dere har bestemt dere kan dere følge sjekklisten for en vellykket innføring. Lykke til!

There are currently no comments.