Det kan høres utopisk ut å snakke om å “bli en kundemagnet”. Men hva betyr det i realiteten? Hvorfor er det en lur ting å satse på? Og fremfor alt – hvordan skal firmaet ditt komme seg dit? Svarene finner du i denne miniguiden.

Vi på Lundalogik pleier ofte å påpeke at hensikten med CRM-arbeid er å bli en kundemagnet. Det er liksom den hellige gralen og hele vitsen med hvorfor man driver med kundebehandling. Men vi har nok aldri forklart ordentlig hva vi mener. Derfor har jeg laget en liten miniguide over hva det innebærer å være en kundemagnet, hvorfor det er en lur ting å satse på og hvordan du går til verks for å komme deg dit:

Hva det innebærer å være en kundemagnet

Dersom bedriften din er en kundemagnet innebærer det at nye kunder kommer til deg og kollegene “automatisk”. Årsaken? De nåværende kundene deres snakker positivt om dere og gir anbefalinger som gjør at nye folk vil gjøre forretninger med dere.

Hvorfor er dette en lur ting å satse på?

Det sier seg kanskje selv, men det å bli en kundemagnet er en lur ting siden det sparer firmaet ditt for penger. Ved å fokusere på nåværende kunder og anbefalinger trenger du jo ikke å spandere like mye penger på nysalg (som kan være veldig dyrt!), ettersom det kommer nye kunder likevel med jevne mellomrom. Da er det også så klart en bonus at det blir en mer trivelig stemning mellom bedriften din og kundene.

Hvordan du går til verks for å bli en kundemagnet

Det å bli en kundemagnet krever naturligvis en del arbeid fra deg og kollegene dine. For å lykkes trenger dere mange forskjellige puslebiter, men arbeidet pleier generelt å kalles for customer relationship management eller ganske enkelt CRM. Og i grove trekk vil jeg si det er oppdelt i tre steg:

  1. Hold nåværende kunder fornøyde og glade

Det første steget handler om at du og kollegene skaffer dere full oversikt over kundene deres slik at de kan få god behandling. Ingen kunde vil for eksempel måtte minne dere på om hva som ble sagt på det forrige møtet, eller forklare ærendet sitt ørten ganger bare fordi han eller hun snakker med forskjellige personer. Nei, det at bedriften din har oversikt over hva som har blitt sagt, gjort og lovet må være en selvfølge. Det skal være orden på kundeinformasjonen, ferdig med det.

Les mer: Slik hjelper et CRM-system deg med å få gullmedaljen for beste kunderelasjon

  1. Overrask positivt

Neste steg er å gjøre det lille ekstra og overraske kundene til bedriften din positivt, for eksempel ved å underlove og overlevere. På den måten vil kundene ha bedriften din friskt i minne og vil få dem til å si gode ting om bedriften din (ikke bare tenke i det stille for seg selv).

Nøkkelen til å lykkes med dette ligger i overraskelsesmomentet. For hvis du tenker etter, når deler du av deg selv hva du tenker om en bedrift med andre? Antagelig når bedriften overgår forventningene eller gir dårlig service – aldri når alt går som det skal. Så få utnytte av ordningen fra steg én for å arbeide mer strategisk og effektivt med forskjellige kunderelasjoner, så du skaper en wow-effekt hos hver kunde.

  1. La kundene snakke (og lytt!)

Når bedriften din har oversikt over kundeinformasjonen og overgår forventningene til kunden er det bare å vente. De vil begynne å snakke, og forhåpentligvis begynner det å trille inn kunder til deg og kollegene. Hvis ikke kan det være verdt å lytte til det som blir sagt. Kanskje dere har feilbedømt noen? Eller bare gått glipp av noe viktig? Det kan naturligvis være nyttig å lytte til positive tilbakemeldinger, det gir motivasjon til å fortsette å jobbe med kundebehandling, og kan gi innsikt i hvordan bedriften din kan bli enda litt bedre.

Ja, det som trengs for å bli en kundemagnet er ganske enkelt et strukturert arbeid med kundebehandlingen til bedriften din. Med det vil bedriften din med tiden bygge opp et magnetisk felt og “automatisk” tiltrekke seg nye kunder. Og det er ikke så dumt, eller hva?

There are currently no comments.