Har du en stressende magefølelse, men vet ikke om det er innbilning eller om bedriften din faktisk burde bytte CRM-system? Her er seks tegn på at det er tid for å si bye bye til den nåværende leverandøren og lete etter en ny.

Etter 25 år i bransjen og tusenvis av kunder vet vi på Lime at det finnes veldig mange forskjellige anledninger til å bytte CRM-system. Ja, det finnes antagelig like mange grunner som det finnes stjerner på himmelen en klar vinternatt. Men i bunn og grunn finnes det tre ting som kan føles «galt» og være grunnlag for et bytte: systemet i seg selv, leverandøren eller din egen bedrift. Og det kan gi ett, eller flere, av disse symptomene:

1. Medarbeiderne murrer

Går kollegene dine og murrer over at systemet er «møl», treigt, komplisert, og at det tar kjempelang tid å gjøre både det ene og det andre? Slikt er typiske faresignaler og betyr antagelig at det eksisterende CRM-systemet ikke er spesielt brukervennlig. Og da er det tid for å bytte.

Brukervennligheten er nemlig superviktig for å lykkes med CRM (og å tenke over det hjelper deg med å finne det beste CRM-systemet for bedriften din). Hver medarbeider må føle at CRM-systemet er enkelt å jobbe med, og at han/hun får noe tilbake. Dersom systemet ikke gjør det, vil ingen bry seg om å bruke det til slutt – og det er jo vanligvis like farlig for bedriften som for eksempel et økonomisystem. Men murringen pleier først å komme som et faresignal før det blir helt slutt på bruken av systemet.

2. Sjefene savner støtte

Føler du og kollegene at «jovisst, vi har et CRM-system, men vi kan ikke helt bruke informasjonen»? Er det vanskelig, eller snarere umulig, for dere å trekke konklusjoner og hvordan det går og hva som skal være fokus fremover? Det er et tegn på at det er tid for å bytte til et nytt CRM-system (forutsatt at dere har gjort leksene og lagt inn informasjonen dere skal ha, så klart). For en av de viktigste oppgavene et CRM-system har, er å gi underlag og støtte til ledelsen. Informasjonen skal gi innsikt og må være lett å handle ut fra – hva er ellers vitsen med det?


Utforsk Lime CRM  

Les mer om de forskjellige bransjeløsningene våre på lime-crm.no, eller be direkte om en demo.


3. Resultatene uteblir

Alle bedrifter har forskjellige forutsetninger, og CRM-systemet til bedriften din må selvfølgelig gjenspeile behovene deres. Hvis det ikke gjør det, ved å for eksempel være for enkelt, vil det føre til at dere ikke kan nå de resultatene dere ønsker med CRM-systemet. Og det kan være like ille når det er omvendt: dersom systemet er mer komplisert enn nødvendig finnes jo risikoen for at det blir for tungvint og ingen vil dermed bruke det … Da også vil resultatene utebli. Bytt, bytt, bytt!

Relatert: Dropp fluffet og fram med tallene – evaluer kundebehandlingen på riktig måte

4. Teknologien henger ikke med i svingene

Noen ganger kan det finnes tekniske grunner til hvorfor man må bytte CRM-system som bedrift. Et eksempel på det er GDPR og kravene for håndtering av personopplysninger. Du og kollegene føler kanskje at «dette neppe er holdbart, mon tro om systemet virkelig vil ha de funksjonene vi trenger?» og får rede på at det ikke er tilfelle. Ja, det er det ikke mye annet å gjøre enn å bytte.

5. Leverandøren kan ikke gi støtte

Noen ganger er det, som nevnt i begynnelsen, leverandøren som motiverer til å bytte CRM-system. Systemet er kanskje helt okay ifølge dagens forutsetninger, men du og kollegene føler at dere ikke helt kan utvikle det videre siden leverandøren ikke er tilgjengelig eller sitter i et annet land. Bytt i så fall til en annen leverandør som gir bedriften din den hjelpen, støtten og supporten dere trenger for å vokse i systemet.

6. Bruken har minsket

Hvis bruken av CRM-systemet til bedriften din minker, kan det være et symptom på flere ting. Systemet kan for eksempel ikke være brukervennlig (punkt 1), men den vanligste grunnen er at man ikke har forvaltet systemet godt nok internt. Det trengs jo rutiner og aktive innsatser for å holde liv i et CRM-system – har man ikke det vil kunnskap og engasjement gradvis forsvinne når medarbeidere bytter jobb eller får nye oppgaver m.m. Til slutt havner man i en situasjon der ingen helt vet hvordan systemet fungerer, som fører til at ingen bruker det og «søren heller, dette gir oss ikke så mye lengre».

Poster: Øk bruken av ditt CRM-system

Dette er en situasjon hvor mange føler at det er tid for å bytte CRM-system. Og det kan det være – hvis man «gjør om og gjør det riktig» med en ordentlig plan for å opprettholde bruken.

Det å bytte CRM-system kan føles tungvint, men hvem tjener på at bedriften din står fast i et dårlig system? Ingen. Så se sannheten i hvitøyet og ta nye grep – CRM skal jo være morsomt. Og du: hvis du lurer på hvordan nettopp vi på Lime kan hjelpe deg med å bli en kundemagnet, er vi bare en telefonsamtale eller en mail unna.

There are currently no comments.